Hundförarkort för all del men de utan hundar då?


Var just ute på promenad med hundarna. Gick med en åt gången och det är alltid Diwa som gör utfall om någon av dom gör det.Tog Diwa först och hon skötte sig exemplariskt. Mötte inte en enda hund och hon gick vid min sida så gott som hela tiden. Duktig dam det där är. Därefter tog jag Sheeky och gick ut. Gick bakom huset här vid skogen och tränade på kontakt och hon lyssnade ganska bra. Det är en av de bästa promenaderna vi haft.

Men så på hemvägen så kommer det då en kvinna gående på samma cykelbana som oss och jag råkar ha lite långt koppel på Sheeky som springer några steg fram mot kvinnan och vill hälsa. Kvinnan i sin tur är extremt hundrädd får jag bevisat då som sätter fart under fötterna och SPRINGER förbi oss och skriker samtidigt.Hon stannar fem meter bakom oss och jag ursäktar mig och säger att: Hon är jättesnäll och hon är valp och lekfull.Kvinnan blänger på mig och tar tag för kung och fosterland och slänger ner sitt äpple på marken brevid sig.

Då börjar jag fundera. Det är ett evigt tjat om detta med att hundar är farliga och det ska vara rasförbud på vissa hundar, men hur är det då med människorna omkring oss hundägare?Som den här kvinnan t ex. Om hon nu var så hundrädd eller tyckte att min hund såg farlig ut, säg det till mig på håll "jag är rädd för hundar så du vet" eller kliv lite åt sidan när vi kommer gående. Hur i all världen ska jag veta att hon är rädd för hundar?
Jag kräver inte att alla ska kliva åt sidan när jag kommer marscherande med min mina hundar men är det så att dom är rädda så har man ju faktiskt en mun att kommunicera med!
Precis som när jag är ute och går med mina hundar. Kommer det andra hundar när jag är ute med Diwa som kan göra utfall ibland då kliver jag av promenadstigen och sätter henne en bit in i skogskanten så de andra får passera problemfritt.

Gäller även ungar som står utmed cykelbanor och som man möter lite här o där som försöker vissla på hundarna eller skälla på dem för att få uppmärksamhet från hundarna. Det går faktiskt att fråga: Kan man få hälsa på hunden?

Även när man åker buss med hundarna och det sitter folk som är hundrädda på bussen kan de bete sig helt ohyfsat. Jag som har hund måste ju sitta längst bak i bussen och jag skyndar mig så gott jag kan att passera hela bussen så att det inte ska bli så att någon kan känna sig skrämd. Men så ibland så är det folk som man passerar som bara skriker rakt ut och tar upp benen när man är precis bredvid dem.
Förstår inte folk bättre än att dom skrämmer djuren då?

Tycker även att man känner sig dum när man åker buss ibland eller träffar på mammor med deras barn. Barnen vill ju naturligtvis hälsa på hundarna och mammorna frågar ALLTID samma fråga: Är hunden snäll? Visst att man kan fråga om man får klappa hunden men att fråga om den är snäll är som att dumförklara mig lite grann. "Nej jag har en jätte elak hund som biter allt som kommer i vägen,särskilt småbarn som vill klappa den, det är också därför jag har den ute bland massa folk utan munkorg"
Varför kan dom inte bara fråga: Får min dotter/son klappa hunden?
Så kan jag svara: Självklart hon är jättesnäll och tycker om att få uppmärksamhet


Så jag tycker att skyll inte allt på oss hundägare, de som är omkring måste också förstå att det är individer som kan bli skrämda i olika situationer t ex om någon skriker högt precis när hundarna går förbi eller om man plötsligt rusar förbi hunden för att man blir rädd. Hunden blir ju lika mycket rädd då som människorna.

Hur ska man nå ut med detta till människor som inte har hund och känner sig otrygga när de möter oss med hundar? Samhället måste ju ha ett samspel liksom.
Ska se om man kan dra ihop lite hundfolk. Så kan man hitta en lokal och sätta upp lappar så att folk som är intresserade kan komma och prata om hundar och rädsla för det och lyssna på oss hundägare hur vi känner när vi möter de som är rädda. Även om de vill träffa hundarna lite grann så kan man ha med sig någon av hundarna så att de kanske kan förstå hur hunden fungerar och se att de inte är farliga så länge de har rätt människa som håller i kopplet








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0