Sjukvården suger!


Precis haft ett samtal med en sjukskötare på akuten i Eskilstuna. Pappa har precis kommit in med ambulans för sin astma och KOL. Igen... Det är tredje gången på ett par veckor som han åker in. I september åkte han in 3 ggr då med.
Jag blir så förvånad hur dom bara kan undersöka honom och säga "nu ser allt bra ut så du kan åka hem" utan att göra någon grundligare undersökning. De säger att han har jättebra syresättning i blodet och det är ju bra. Men vad är det då som är felet? De måste ju förstå att de måste söka vidare om det inte är syresättningen. Är dosen tillräckligt stor på de mediciner han tar? Behöver han syrgas hem till lägenheten? Säger de åt han att han ska motionera? Nej inget av det! Det är jag som får ringa till dem varje gång han är där och tala om för dom vad dom ska säga och göra med honom i princip. Jag har t o m sagt åt dom att skriva ut en medicin till honom "som dom inte hade haft en tanke på att göra". Och dom ska vara utbildade läkare och sjuksköterskor??? Jag är utbildad inom handel och försäljning. Inte fasiken ska jag behöva tala om för dom vilken medicin min pappa behöver?
Nej jag blir så trött på den här sjukvården. Folk åker in och ut lika snabbt med nästan ingen skillnad i behandlingen eller med samma symptom när dom åker hem.
Då får det fasiken gärna ta lite längre tid än att dom ska ha så bråttom att skicka hem folk.

Jag kom in till akuten för ett par år sedan p g a min arytmi på hjärtat. Jag blev liggandes i väntrummet i 14 timmar innan jag fick åka hem. Fy vad jag klagade kommer jag ihåg. Men om man skulle få välja nu? behåll för sjutton farsgubben där på akuten ett par dagar o lägg in han på en avdelning o gör någonting åt detta!!

Jag blir trött på att sitta 15 mil ifrån och bara kunna spotta o fräsa över telefon till de som ansvarar för honom.
Nästa gång som han åker in då struntar jag i vad det är för dag och hur sent det är på kvällen, jag åker ner till honom då och låter dom inte skicka hem honom förrän ALLT är utrett och klart så han kan få lite lugn och ro hemma. Gubben åker ju oftare in på akuten än pendeln passerar Stockholms central!

Vad anser ni om sjukvården i sverige? Både den vanliga primärvården och den akuta vården? Har ni bra eller dåliga upplevelser och  tror ni att det skiljer sig från stad till stad hur bra vård man får?


Kommentarer
Postat av: Z A N D R A :)

sv: i linköping :p

2010-11-03 @ 20:40:11
URL: http://decevven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0